• Forside /
  • Ændringer /
  • V_Ændring 2023.22 Bevaringsværdige bygninger, "Grusvejskvarteret" i Hjerting

Ændringen vil give mulighed for ændringer i registrering af 18 bevaringsværdige bygninger i Esbjerg kommune.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område mellem Hjerting Strandvej, Toftevænget og Plantagevej i Hjerting

Kommuneplanændringen omhandler ændringen af bevaringsværdien for i alt 18 bygninger og skal sikre, at værdierne for den bevaringsværdige bebyggelse opdateres. Alle bygningerne ligger indenfor ramme 05-010-240.

Bevaringsværdige bygningers bevaringsværdi fastlægges med SAVE-metoden. Bygninger i SAVE-kategorierne 1-5 vises på kommuneplanens kort. Når flere bygninger, som i dette tilfælde, bliver registreret og får ændret deres bevaringsværdi, iværksættes der en kommuneplanændring.

Der er inden for planområdet ikke kendskab til nationalt beskyttede naturarealer og arter. De bevaringsværdige bygninger har forskellige afstande til Natura 2000-område. Grundet projektets karakter vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området. Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

I forbindelse med den offentlige høring er der ikke kommet nogen bemærkninger, der har relation til kommuneplanændringen.

Registrering

Af følgende liste, kan ses hvilke bygninger, der er blevet nyregistreret eller genregistreret.