Forskelligartede muligheder sikrer udviklingen af kommunen
Der er foretaget mindre sproglige tilretninger i retningslinjer og redegørelser.
Politiske mål
Der er indført et politisk mål, som samler op på retningslinjerne for zoneforhold.
Der er sket en sproglig opstramning af målene, der relaterer sig til tids- og rækkefølgeplanen.
Mål, der vedrører nye arealudlæg, udgår. Emnet behandles under temaerne Boligområde (BO) og Erhvervsområde (ER).
Retningslinjer
TI. 1 udlæg og lokalisering af byarealer udgår idet udlæg af arealer håndteres under temaerne Boligområde (BO) og Erhvervsområde (ER).
TI. 3 Byggemodning udgår. Retningslinjen fokuserer på kommunal byggemodning, hvilket håndteres gennem byggemodningsplanen og inden for rammerne af kommuneplanen.
TI. 2 (forsl.) Z0 9: Tids- og rækkefølgeplan er opdateret med nye tids- og rækkefølgebestemmelser for boligområderne.
TI. 3 Byggemodning udgår. Retningslinjen var fokuseret på kommunal byggemodning, hvilket håndteres gennem byggemodningsplanen og inden for rammerne af kommuneplanen.
TI. 4 Byzone, TI. 5 Landzone og TI.6 Sommerhusområder. I alle tre retningslinjer er henvisningen til kommuneplanens kort udgået. Dette skyldes, at zonekortet ikke er en del af kommuneplanens kort.
TI. 9 (forsl.) ZO 6: Tilbageførsel til landzone. Redegørelsen opdateres med de arealer, der i forbindelse med kommuneplanrevisionen tilbageføres til landzone.
Klare zoneforhold bidrager til en tydelig grænse mellem land og by.
Overordnede og langsigtede mål om en bæredygtig udvikling sætter rammen for prioriteringer af områder til byformål.
I prioritering af byudvikling indgår offentlige følgeinvesteringer.


Zoneforhold
ZO 1: Byzone
Arealer i byzone fastholdes i byzone.
Byzone er arealer til bymæssig bebyggelse eller offentlige formål. Byzonearealer er ikke omfattet af samme restriktive tilgang til bebyggelse og anlæg som landzoneområderne er.
Der er sammenhæng mellem kommuneplanens arealanvendeler og zonestatus. Boligområder, erhvervsområder, centerområder og områder til offentlige formål planlægges alle i byzone. En del tekniske anlæg og rekreative områder planlægges desuden i byzone afhængig af deres placering og karakter.
ZO 2: Landzone
Arealer i landzone, udenfor de planlagte by- og sommerhusområder, skal fastholdes i landzone.
Der skal fastholdes en tydelig grænse mellem land og by.
Der er sammenhæng mellem kommuneplanens arealanvendeler og zonestatus. Jordbrugsområder, grønt danmarkskort og landsbyer planlægges altid i landzone. Nogle tekniske anlæg kan planlægges i landzone. Det gælder visse former for forsyningsanlæg, deponeringsanlæg, spildevandsanlæg og trafikanlæg. Placeringen i landzone er helt afhængig af det enkelte anlægsfunktion og karakter.
I landzone gælder planlovens landzonebestemmelser, der har til formål at friholde det åbne land for spredt og uplanlagt bebyggelse samt sikre en tydelig grænse mellem land og by.
ZO 3: Sommerhusområder
I de udlagte sommerhusområder skal zonestatus som sommerhusområde fastholdes.
Sommerhusområder dækker kun over arealanvendelsen sommerhusområder. I disse områder gælder et særligt regelsæt, der adskiller sig fra det, der gælder i by- og landzone. Planlovens regler for sommerhusområder har til formål at fastholde sommerhusområderne med en særlig karakter således, at sommerhusområderne ikke kommer til at ligne boligområder i byzone.
ZO 4: Planlagt zonegrænse
Den planlagte zonegrænse følger kommuneplanens arealanvendelser.
De faktiske zoneforhold skal løbende bringes i overensstemmelse med den planlagte zonegrænse.
Områder på kanten af byen, der rummer bymæssige funktioner, skal planlægges i byzone.
Den planlagte zonegrænse fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
Den planlagte zonegrænse omfatter alle de arealer, som enten er eller planlægges overført til byzone eller sommerhusområde. Det omfatter således:
- allerede udbyggede områder i byzone eller sommerhusområde,
- områder, der i kommuneplanen er udlagt til byformål og som vil blive overført i forbindelse med lokalplanlægningen.
Der vil altid være enkelte områder i kommuneplanen, hvor den planlagte zonegrænse afviger fra den gældende zonegrænse. Når der udlægges nye byudviklingsområder i kommuneplanen, får disse områder en zonestatus, der kaldes ’planlagt byzone’. Først når disse områder lokalplanlægges, kan zonegrænsen ændres fra landzone til byzone eller til sommerhusområde.
Tilsvarende kan der være arealer, som er blevet overført til byzone tidligere, men som der nu ikke er behov for at benytte til byzoneformål. Disse arealer kan tilbageføres til landzone med kommuneplanen efter forudgående høring af lodsejeren.
Områder på kanten af byen skal planlægges i byzone, hvis de har bymæssige funktioner eller på anden måde betjener byen. Det kan eksempelvis være boldbaner eller regnvandsbassiner.
ZO 5: Overførsel fra landzone til byzone
Områder i planlagt byzone eller sommerhusområde skal overføres til byzone i forbindelse med lokalplanlægningen.
Kun i forbindelse med lokalplanlægningen kan arealer overføres til byzone eller sommerhuszone. Arealer i planlagt byzone eller sommerhusområde skal derfor løbende overføres i forbindelse med lokalplanlægningen.
ZO 6: Tilbageførelse til landzone
Arealer i by- og sommerhuszone skal tilbageføres til landzone, hvor det fremgår af den planlagte zonestatus.
Ændrer et byzoneareal anvendelse til enten jordbrugsområde, grønt danmarkskort eller landsby tilbageføres arealet til landzone. Før et areal kan tilbageføres fra byzone til landzone skal grundejer høres.
Arealer, der ikke forventes udnyttet til bymæssig bebyggelse inden for den 12-årige planperiode, kan ligeledes tilbageføres til landzone.
Nedenstående tabel oplister de rammer, der tilbageføres til landzone med Kommuneplan 2026-38.
Ramme nr. | Matr.nr. | Del af matr.nr. | Ejerlavsnavn |
01-020-100 | 1r | Vognsbøl, Esbjerg Jorder | |
01-030-111 | 1m | Gjesing By, Bryndum | |
1a | Spangsbjerg, Esbjerg Jorder | ||
7000ae | Spangsbjerg, Esbjerg Jorder | ||
02-040-080 | 2ip+2iq+2ir+2a | Fovrfeld By, Guldager | |
7000ce+cd | 7000bn | Fovrfeld By, Guldager | |
14hn+14hq | Sædding By, Guldager | ||
7000dv+dt | Sædding By, Guldager | ||
03-010-180 | 17lr | 17lp | Gjesing By, Bryndum |
7000cs+b | Gjesing By, Bryndum | ||
03-010-230 | 14ps | 17ak | Gjesing By, Bryndum |
03-020-040 | 14pb+a+pg | Gjesing By, Bryndum | |
7000ch+iy | Gjesing By, Bryndum | ||
03-020-070 | 14pg | 14a | Gjesing By, Bryndum |
7000iy+lc | Gjesing By, Bryndum | ||
03-020-090 | 14ph | 14pd+14pa | Gjesing By, Bryndum |
7000mv+lr | Gjesing By, Bryndum | ||
04-010-030 | 2a | 7000v+ac+a | Kvaglund, Esbjerg Jorder |
05-010-320 | 4dm+4dv+4dt | 7000ar+ah | Tobøl By, Guldager |
05-010-490 | 4b | Tobøl By, Guldager | |
05-020-050 | 3g | Tobøl By, Guldager | |
7000a+b | Tobøl By, Guldager | ||
08-020-020 | 13k+4a+13h | 15r+15is | Gjesing By, Bryndum |
7000cg+bi | Gjesing By, Bryndum | ||
7000au | Ravnsbjerg By, Guldager | ||
08-020-190 | 15ig | 15r | Gjesing By, Bryndum |
7000ae | Gjesing By, Bryndum | ||
08-030-080 | 20b+36 | 17ax | Gjesing By, Bryndum |
2a | Kærsing Gde., Bryndum | ||
7000i | Kærsing Gde., Bryndum | ||
10-030-100 | 7a+4h+2o | Oksvang, Esbjerg Jorder | |
10-030-101 | 5a+3d | Oksvang, Esbjerg Jorder | |
7000i | Oksvang, Esbjerg Jorder | ||
11-020-070 | 12i+12m | Novrup, Esbjerg Jorder | |
7000i | Novrup, Esbjerg Jorder | ||
11-020-080 | 10c | 5e | Novrup, Esbjerg Jorder |
7000l+b+a | Novrup, Esbjerg Jorder | ||
11-060-150 | 3s+2r+3h+4i+2q | 7000i | Veldbæk, Esbjerg Jorder |
20-020-070 | 12i | Grisbæk By, Vejrup | |
20-020-080 | 12i | Grisbæk By, Vejrup | |
40-010-040 | 491a+635a | Ribe Bygrunde | |
7000cl | Ribe Bygrunde | ||
40-010-192 | 523c+650d+650c | 650a | Ribe Bygrunde |
7000cc+ax | Ribe Bygrunde | ||
40-010-193 | 650e | 650b | Ribe Bygrunde |
40-010-280 | 630a | Ribe Bygrunde | |
40-020-110 | 543a+641 | Ribe Bygrunde | |
40-020-142 | 3k | Tved, Ribe Jorder | |
7000f | Tved, Ribe Jorder | ||
40-040-110 | 7b+15x | Nørremarken, Ribe Jorder | |
7000au |
Nørremarken, Ribe Jorder | ||
40-040-510 | 15a | Nørremarken, Ribe Jorder | |
7000g+ao |
Nørremarken, Ribe Jorder | ||
40-040-550 |
625+628a |
Nørremarken, Ribe Jorder | |
40-070-060 |
540 |
Nørremarken, Ribe Jorder |
ZO 7: Vandareal
Vandarealer på Esbjerg Havn, der i henhold til kommuneplanens rammedel kan opfyldes, skal, ved lokalplanlægning, overføres til byzone i den udstrækning, de opfyldes.
Søterritoriet administreres af Staten.
Da kommunen således kun kan planlægge for landarealer, overføres de reserverede vandarealer først til byzone, når vandarealet er konverteret til land.
ZO 8: Reserveret til byformål
De områder, der er reserveret til byformål, udlægges først med konkret arealanvendelse efter fornyet kommuneplanlægning.
Der må ikke tillades en anvendelse, der hindrer eller vanskeliggør områdets anvendelse til byformål.
Reserveret til byformål fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
For at sikre udbygning på lang sigt, er der reserveret arealer til byformål flere steder i kommunen. Disse områder tænkes først anvendt efter den nuværende planperiode. Områder reserveret til byformål fastholdes som landzone.
Områderne er ikke reserveret til et bestemt formål, men kan fx anvendes til boliger, erhverv eller offentlige formål. Først efter fornyet kommuneplanlægning kan områder reserveret til byformål udlægges til specifikke formål, og kan dermed indgå i Tids- og rækkefølgeplanen. Herefter vil der kunne lokalplanlægges, og i den forbindelse skal områderne overføres til byzone.
Ved at reservere et område til byformål, markeres det på kommuneplanens hovedstrukturkort, hvor byen forventes at vokse.
Udstykning og bebyggelse
ZO 9: Tids- og rækkefølgeplan
Områdernes udstykning og bebyggelse sker i henhold til den fastlagte tids- og rækkefølge.
Tids- og rækkefølgeområderne fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
Som en del af kommuneplanen, udarbejdes der egentlige retsgyldige tids- og rækkefølgebestemmelser. Det sikrer, at udbygningstakten tilrettelægges så den er koordineret mellem de mange arealer, der er udlagt til bolig- og erhvervsformål.
Ved prioritering af nye områder til byformål indgår offentlige følgeinvesteringer. Det vil sige, at udbygningen skal ske så den understøtter byen og den eksisterende infrastruktur samt på en måde, hvor udbygningen kan tilpasses kapaciteten i den offentlige serviceforsyning.
Udbygning af nye, større boligområder fører ofte til en stigning i børnetallet på nærområdets skole, derfor er det vigtigt, at boligudbygningen sker i takt med ledig skolekapacitet. Samtidig er det vigtigt, at byggemodning sker indefra og ud. Begge dele er parametre, når udbygningstakten fastsættes i Tids- og rækkefølgeplanen.
Særligt for erhvervsområderne, er tids- og rækkefølgen væsentlig, da den angiver, hvornår virksomhederne kan forvente, at de planlagte områder betjenes med den nødvendige infrastruktur som større vejanlæg, forsyningsledninger mm.
Tids- og rækkefølgeplanen henvender sig til rammedelens enkeltområder. Planen består af tabellen i retningslinjen samt bestemmelser i rammedelen, der angiver:
- rækkefølgen for udstykning og bebyggelse af enkeltområderne.
- hvornår enkeltområdet tidligst kan udstykkes og bebygges.
Planen revideres i forbindelse med hver kommuneplanrevision.