Ændringen vil give mulighed for attraktive boliger i Ribe.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område ved Tangevej og Bøge Allé i Ribe.

Den tidligere politistation i Ribe ønskes omdannet til boligenheder med bofællesskab og fokus på seniorer. Der skal gives mulig for at etablere serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv i boligområdet.

Kommuneplanændringen ændrer arealanvendelsen fra Offentligt område til Blandet boligområde og tilføjes kvalitetsbestemmelsen seniorboliger. Området har tidligere været en del af en større kommuneplanramme. Området får med kommuneplanændringen sin egen ramme, hvor bebyggelsesprocenten ændres fra max 40 % til max 50 %.

Kommuneplanændringen skal muliggøre etableringen af sundhedserhverv, serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv. For at muliggøre ønsket om at kunne etablere serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv i området tilføjes der en udvidet anvendelse om dette til kommuneplanens rammedel og retningslinjen ER.7 Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv i kommuneplanens hovedstruktur, samt den tilhørende redegørelse til retningslinjen, konsekvensrettes.

Ny udvidet anvendelse til rammedelen:

Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv: I området kan der etableres serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv

Hovedstrukturens retningslinje ER.7 ændres fra:

Der udpeges områder til lettere erhverv, der er fastlagt til serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv. Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv kan indgå som anvendelse i områder til erhverv, detailhandel og offentlige formål.

Ændres til:

I udpegede områder kan der etableres lettere erhverv i form af serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv. Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv fremgår af kommuneplankortet.

Redegørelsen til ER.7

Tilføjes følgende sætninger:

I boligområder kan der gives mulighed for serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv, når disse underordner sig boligfunktionerne og i øvrigt ikke er til gene for beboerne i området. Muligheden vil typisk gives i de dele af et boligområde, der i forvejen er støjbelastede eller hvor det af andre grunde er mindre attraktivt at placere boliger.

Herudover fastholdes redegørelsesteksten bortset fra det sidste afsnit af teksten, der ændres fra:

Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv kan fremtræde som en egen rammeanvendelse eller som en muliganvendelse i både erhvervsområder, centerområder og offentlige områder. I de tilfælde hvor der tillades tilknyttede kontorfaciliteter er der udelukkende tale om de kontorer, der måtte henhøre til driften af et erhverv i en tung erhvervsklasse. Tilladelsen til tilknyttede kontorfaciliteter tillader således ikke etablering af særskilte kontorerhverv.

Ændres til:

Serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv kan fremtræde som en mulig anvendelse i erhvervsområder, centerområder, boligområder og offentlige områder. De to sidste sætninger i redegørelsesteksten til ER.7 flyttes til redegørelsen til ER.14 Tungt erhverv, hvor det sættes ind midt i det første afsnit med en let omskrivning for at passe ind i sammenhængen:

Når der tillades tilknyttede kontorfaciliteter, er der udelukkende tale om de kontorer, der måtte henhøre til driften af et erhverv i en tung erhvervsklasse. Tilladelsen til tilknyttede kontorfaciliteter tillader således ikke etablering af særskiltekontorerhverv.

I overensstemmelse med Forslag til Ændring 2023.25 udarbejdes Forslag til Lokalplan nr. 40-020-0013.

I perioden 07-03-2023 til 21-03-2023 var forslaget i idehøring på Esbjerg Kommunes hjemmeside. Her opfordrede byrådet borgerne til at komme med ideer til områdets anvendelse.

Der er gennemført et besigtigelse af bygningerne med henblik på at afklare, om der er flagermus. Der er ved besigtigelsen ikke konstateret hverken flagermus eller spor af flagermus i bygningerne.

Der er inden for planområdet ikke kendskab til national beskyttet naturarealer og arter. Planområdet ligger ca. 400 m til nærmeste Natura 2000-område. Grundet projektets karakter og afstanden vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området. Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

I forbindelse med den offentlige høring er der ikke kommet nogen bemærkninger, der har relation til kommuneplanændringen.

På kommuneplanens farvede hovedstrukturkort ændres en del af Offentligt område til Blandet boligområde samt virksomhedsstøjisolinjen. Ændringerne er illustreret på kortet.

Af kortet kan ses at nyt enkeltområde 40-020-220 udskilles fra enkeltområde 40-020-080.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i ændringen:

40-020-080 - Ribelund
40-020-230 - Område med den gamle Politistation