Ændringen vil give mulighed for udvidelse af erhvervsområde.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område syd for Esbjerg Lufthavn.

Kommuneplanændringen udvider afgrænsningen og anvendelsen af et større eksisterende udlæg af erhvervsområder, der er placeret ved Esbjergmotorvejen, Lunde hovedvej, Sadderup Kirkevej og Briksbølvej. Ændringen af erhvervsområdets afgrænsning medfører, at et område, der er udlagt til jordbrugsområde, ændrer anvendelse til erhvervsområde med mulighed for tungt erhverv i miljøklasse 7. Den tilhørende virksomhedsstøjisolinje konsekvensrettes.

Ændringen af området til erhvervsformål medfører, at afgrænsningen af det værdifulde kulturmiljø omkring Skads flyttes fra at følge motorvejen til den sydlige afgrænsning af projektområdet.

Planlovens regler om byvækst, i §11a, stk. 7, imødekommes med en redegørelse for behovet for arealudlæg i planperioden.

Registrering
I forbindelse med udarbejdelsen af kommuneplanændringen er de 10 bevaringsværdige bygninger indenfor afgrænsningen genregistreret for at sikre at værdierne for de bevaringsværdige bygninger er opdateret. De er fordelt på, 2 højbevaringsværdige bygninger og 8 middelbevaringsværdige bygninger.
Efter genregistreringen er der 8 bevaringsværdige bygninger fordelt på, 2 højbevaringsværdige bygninger og 6 middelbevaringsværdige bygninger og to
der vurderes til ikke længere at være bevaringsværdige.
Bevaringsværdige bygningers bevaringsværdi fastlægges med SAVE-metoden. Bygninger i SAVE-kategorierne 1-5 vises på kommuneplanens kort, mens bygninger i SAVE-kategorier på 6 og derudover udgår af kommuneplanens kort. Når flere bygninger, som i dette tilfælde, bliver registreret og får ændret deres bevaringsværdi, iværksættes der en kommuneplanændring.

Af følgende liste, kan ses hvilke bygninger, der er blevet nyregistreret eller genregistreret.

I overensstemmelse med Forslag til Ændring 2023.30 udarbejdes Forslag til Lokalplan nr. 10-030-0009.

Indkaldte idéer

I perioden 07-09-2023 til 21-09-2023 var forslaget i idehøring på Esbjerg Kommunes hjemmeside. Her opfordrede byrådet borgerne til at komme med ideer til områdets anvendelse.

Kommuneplanændringens påvirkning af natura 2000-områder, bilag IV-arter eller deres yngle- og rasteområder sker jævnfør nedenstående redegørelse.

Natura 2000

Natura 2000-områderne er et netværk af internationalt beskyttede naturområder i EU. Natura 2000 er en samlet betegnelse for habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og ramsar-områder. Det er myndighedens ansvar at sikre sig, at der er tilvejebragt tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om en plan eller et projekt kan skade et Natura 2000-område. Projektområdet ligger cirka 5000 m fra det nærmeste Natura 2000-område nr. 90 ”’Sneum Å og Holsted Å”, ”Habitatområde H79”.

Grundet projektets karakter og afstanden vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området.

Bilag IV-arter

Bilag IV-arter er dyr og planter, der ifølge EF-habitatdirektivet kræver særlig beskyttelse.

Der er i forbindelse med lokalplanen gennemført naturundersøgelser i området, og der er udarbejdet en Miljørapport. Indenfor planområdet ligger der læhegn , der vurderes at indeholde enkelte træer med hulheder og løst bark, der potentielt kan være egnede yngle- og rasteområder for flagermus, ligesom det ikke kan udelukkes, at der kan være yngle- og rasteområde i bygninger i planområdet. To af søerne indenfor planområdet vurderes potentielt egnede for bilag IV-arten spidssnuet frø, samt fredede arter som butsnuet frø, skrubtudse, lille vandsalamander og grøn frø. Forholdene er nærmere beskrevet og vurderet i miljørapporten, der fremlægges sammen med lokalplanforslaget.

Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

Kommuneplanændringen er screenet i henhold til miljøvurderingsloven og der blev truffet afgørelse om at planforslaget skulle underkastes en miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet en miljørapport som er fremlagt i offentlig høring i samme periode som planforslaget.

I forbindelse med den offentlige høring er der ikke kommet nogen bemærkninger, der har relation til kommuneplanændringen.

På baggrund af ovenstående er ændringen vedtaget endeligt.

På kommuneplanens farvede hovedstrukturkort ændres nogle Jordbrugsområder til Erhvervsområde og et Erhvervsområde ændres til Jordbrugsområde. Samtidig ændres virksomhedsstøjisolinjen og den planlagte zonegrænse og kulturmiljøafgrænsningen. Ændringerne er illustreret på kortet.

Af kortet kan ses at hele enkeltområde 10-030-510 og del af enkeltområde 10-030-480 og 10-030-230 samt flere dele af enkeltområde 10-030-150 udskilles og sammenlægges med enkeltområde 10-030-440.