Ændringen vil give mulighed for lovliggørelse af overnatningsfaciliteter.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område mellem banen og Stormgade syd for Tarp.

Kommuneplanændringen indeholder to mindre ændringer. Den planlagte zone ændres fra ’Planlagt byzone’ til ’Fastholdes som landzone’ og rammedelen tilføjes en ny udvidet anvendelse: ’Motel’.

Behovet for en ny udvidet anvendelse skyldes, at den hotellignende karakter som bebyggelsen har fået står i kontrast til kommuneplanens krav om, at hoteller skal placeres centralt i bymidten eller i forhold til større turistorienterede faciliteter. Den nye udvidede anvendelse til motel kan håndtere, at stedet er for stort til at være et B&B og stedet samtidig er placeret langt udenfor bymidten.

Ny udvidet anvendelse til rammedelen:

Motel: I området kan der etableres motel. Områdets bebyggelsesregulerende bestemmelser fastlægges i lokalplanlægningen.

Arealets afgrænsning, omgivelser og rammer, fremgår af de følgende sider.

Afstanden til Natura2000 arealer er så stor at der ikke kan forekomme påvirkninger af disse. Der findes inden beskyttet natur i projektområdet. Vi har ikke kendskab til nogen bilag IV arter på stedet. Det kan dog ikke udelukkes at der findes flagermus i beplantningen i haven og langs banen. Da disse beplantninger ikke ændres af projektet vurderes det at være usandsynligt at der sker nogen påvirkning af flagermus.

Grundet projektets karakter og afstanden vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området. Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

I forbindelse med den offentlige høring er der ikke kommet nogen bemærkninger til kommuneplanændringen.

På baggrund af ovenstående er ændringen vedtaget endeligt.

På kommuneplanens farvede hovedstrukturkort ses den ændrede Planlagte zonegrænse som her er illustreret på kortet.

Af kortet kan ses at flere små enkeltområder udskilles fra enkeltområde 08-030-010 og sammenlægges med enkeltområde 08-030-011, samt en mindre del af enkeltområde 08-030-010 sammenlægges med enkeltområde 08-030-011.

08-030-010 - Område ved Tarp Hovedvej
08-030-011 - Område nord for Grønlandstien og banen