• Forside /
  • Ændringer /
  • V_Ændring 2023.28 Boligområde på den gamle gartnerigrund Tværsigvej Bramming

Ændringen vil give mulighed for at etablere et boligområde på den gamle gartnerigrund.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område ved Tværsigvej i Bramming

Plangrundlaget for den gamle gartnerigrund i Bramming ønskes ændret for at muliggøre etableringen af et nyt boligområde.

For at give området optimale muligheder for fællesskab og sociale relationer i en grøn og bæredygtig kontekst, ønskes det at bevare og renovere den eksisterende gård og et af de eksisterende drivhuse.

Kommuneplanændringen ændrer arealanvendelsen fra Jordbrugsområde til Lavt boligområde, hvor de bygningsregulerende bestemmelser derved også ændres.

Udlægning af nye arealer til byvækst.

I henhold til Planlovens § 11a stk. 7, kan en kommune udlægge nye arealer til byzone for at dække det forventede behov for byvækst i en periode på 12 år.

I forbindelse med kommuneplanændringen er der udarbejdet en redegørelse for behovet i overensstemmelse den metode, der fremgår af bilag 1 til ”Bekendtgørelsen om planlægning af byvækst”, bekendtgørelse nr. 940 af 26. juni 2017.

Redegørelsen viser et mindre nettobehov for at inddrage arealer til byvækst.

Ved en gennemgang af henholdsvis restrummelighed for byvækst ved kommunens tre største byer samt fortætningspotentialerne i selvsamme byer, vurderes det umiddelbart at Bramming by har størst udbytte af nye arealer for byvækst.

På den baggrund øges boligudlægget i et mindre omfang i nærværende kommuneplanændring, hvor 7 hektarer inddrages til byvækst.

I overensstemmelse med Forslag til Ændring 2023.28 udarbejdes Forslag til Lokalplan nr. 21-040-0007.

Indkaldte idéer

I perioden 06-06-2023 til 20-06-2023 var forslaget i idehøring på Esbjerg Kommunes hjemmeside. Her opfordrede byrådet borgerne til at komme med ideer til områdets anvendelse.

Der er indkommet 5 høringssvar som alle relatere sig til lokalplanen og vil blive behandlet der.

Der er inden for planområdet ikke kendskab til nationale beskyttede naturarealer og arter. Dog er det vurderet, at der muligvis kan findes flagermus. Ved en besigtigelse af planområdet blev der fundet to træer, der er egnede levesteder for flagermus. Disse træer skal bevares for at undgå konflikt med beskyttede arter. Planområdet ligger ca. 400 m fra det nærmeste Natura 2000-område. Grundet projektets karakter og afstand vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området. Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

I forbindelse med den offentlige høring er der ikke kommet nogen bemærkninger, der har relation til kommuneplanændringen.

På baggrund af ovenstående er ændringen vedtaget endeligt.

På kommuneplanens farvede hovedstrukturkort ændres et jordbrugsområde til Lavt boligområde. Ændringerne er illustreret på kortet.

Af kortet kan ses at ændringen omfatter enkeltområde 21-040-130.

Følgende nye rammeområder bliver udlagt i ændringen:

21-040-130 - Område mellem Tværsigvej og Ilsted Åsti

Følgende rammeområder bliver aflyst ved ændringens endelige vedtagelse:

21-040-130 - Landområde ved Høe Bæk Bramming