• Forside /
  • Ændringer /
  • V_Ændring 2023.38 Boligområde med serviceerhverv, liberalt erhverv, og kontorerhverv, Tjæreborg

Esbjerg Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til at opføre et nyt byggeri på den ejendom, der i dag indeholder Blichers Kro i Tjæreborg.

Projektudvikler ønsker at opføre en ny bygning i to etager med tandlægeklinik og lejligheder.

Dette kræver en kommuneplanændring, som vil give mulighed for serviceerhverv, liberalt erhverv og kontorerhverv i det eksisterende boligområde.

For at understøtte eventuelle udviklingsmuligheder i området foreslås en kommuneplanændring, der dækker et større område langs Tjæreborg Stationsvej, som det ses på kortet under.

Som det ses på kortet omfatter ændringen et område langs Tjæreborg Stationsvej i Tjæreborg.

Der laves en ny ramme langs Tjæreborg Stationsvej som ændres fra Lave boliger til Etageboliger og lave boliger. Bebyggelsesprocenten tilpasses så den også forholder sig til etageboliger, og der tilføjes en udvidet anvendelsesbestemmelse, som tillader serviceerhverv, liberalt erhverv, og kontorerhverv.

Arealets afgrænsning, omgivelser og rammer, fremgår af de følgende sider.

Der er inden for planområdet ikke kendskab til national beskyttet naturarealer og arter. Planområdet ligger ca. xx m fra nærmeste Natura 2000-område. Grundet projektets karakter og afstand, vurderes der ikke at kunne ske påvirkninger af Natura 2000-området. Der vurderes ikke at ske væsentlig påvirkning af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter ved den nuværende udformning af projektet.

I forbindelse med den offentlige høring er der kommet fire bemærkninger, som ikke medfører ændringer i kommuneplanen.

Af kortet kan ses at to dele af enkeltområde 12-010-040 og og en mindre del af enkelområde 12-010-050 udskilles og sammenlægges til nyt enkeltområde 12-010-041.