Gennemsigtighed og inddragelse er nøgleord i planlægningen for vedvarende energi
Antallet af reserverede områder til vindmøller er reduceret fra seks til tre, idet udskiftning af gamle møller med nye og større møller ikke vurderes at være realistisk i tre af områderne grundet støj- og afstandskrav.
Byrådet vedtog i 2023 at arbejde videre med ni områder til solceller, vindmøller eller en kombination. Områderne vil løbende blive reserveret i kommuneplanen gennem kommuneplanændringer efterhånden som projekterne modnes.
Politiske mål
Politiske mål og retningslinjer for biogasanlæg, solenergianlæg og vindmøller er samlet i dette nye tema Vedvarende energi (VE).
Retningslinjer
FS. 10 til FS. 38 er overført fra Forsyning (FS) og udgør retningslinjerne i Vedvarende energi (VE). Der er generelt lavet sproglige og tekniske rettelser i retningslinjer og redegørelser i forbindelse med overflytningen.
FS.11 Afstand til biogasanlæg udgår, da afstanden til miljøfølsomme anvendelser reguleres gennem de udlagte støjisolinjer og gennem de forskellige zoner, der følger med udpegningen som risikoerhverv.
For at tydeliggøre retningslinjerne for opsætning af solenergianlæg på tage udgår retningslinje FS. 21 Solenergianlæg på bygninger og erstattes i stedet af retningslinjerne (forsl.) VE 12: Opsætning af solenergianlæg på bygninger og (forsl.) VE 13: Udformning af solenergianlæg på bygninger. De to nye retningslinjer tydeliggør kravene til opsætning og udformning af solenergianlæg på bygninger.
FS. 31 (forsl.) VE 22: Mini- og mikrovindmølle er ikke længere markeret på kommuneplanens kort. Kortmarkeringen af mini- og mikromøller var ikke lavet som en specifik udpegning på baggrund af en konkret vurdering, men dækkede hele kommunen. kortmarkeringen har vist sig at være uden betydning for sagsbehandlingen. Retningslinjen fastholdes derfor i sin nuværende form, men uden en markering på kort.
Tekniske ændringer som følge af plandata
De værdifulde landskaber skifter navn til bevaringsværdige landskaber for at ensrette kommuneplanen med plandatas terminologi. Samtidig udgår de uforstyrrede landskaber som en binding. Dette er konsekvensrettet i retningslinjer og redegørelser i hele kommuneplanen.
Udnyttelse af vedvarende energikilder og biobrændsel skal udgøre en stadig større del af energiproduktionen.
Planlægning for vedvarende energianlæg bidrager til at gøre Esbjerg Kommune CO2-neutral i 2030.
Planlægning for vedvarende energianlæg sker efter en gennemsigtig proces og med inddragelse af lokalsamfundet.


Biogasanlæg
VE 1: Biogasanlæg
Der skal sikres areal til og udfoldelsesmuligheder for biogasanlæg.
Indenfor arealer udlagt til biogasanlæg kan der kun opføres og lokalplanlægges for biogasanlæg.
Biogasanlæg fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
I Esbjerg Kommune er der udlagt areal til to fælles biogasanlæg; Ribe Biogas og Korskro Biogasanlæg.
Biogasanlæg udnytter organisk affald til at producere vedvarende energi. Biogasanlæg findes som gårdbiogasanlæg, der er knyttet til en enkelt landbrugsbedrift og udnytter dennes husdyrgødning, og fælles biogasanlæg, der er større enheder. Fælles biogasanlæg modtager husdyrgødning og andet organisk affald fra flere bedrifter og virksomheder, og er enten ejet af en gruppe landmænd eller er en selvstændig juridisk enhed.
Retningslinjen omhandler udelukkende placering og udvikling af fælles biogasanlæg.
Udlæg til yderligere fælles biogasanlæg skønnes på nuværende tidspunkt ikke at være nødvendigt, da de to eksisterende anlæg kan dække det umiddelbare behov.
Hvis der skal ske yderligere udlæg til biogasanlæg, skal det ske efter en forudgående analyse, der kan belyse, hvor den optimale placering vil være.
Fælles retningslinjer for solenergianlæg og vindmøller
VE 2: Vedvarende energianlæg skal være en gevinst for lokalsamfundet
Multifunktionelle projekter med vedvarende energianlæg, der skaber merværdi for lokalsamfundene, vægtes højt.
Eventuel honorering af lokalsamfund skal ske efter en gennemsigtig model.
Esbjerg Kommune benævner alene solenergianlæg og vindmøller som VE-anlæg eller VE-projekter. Det vil sige, at biogasanlæg, geotermiske anlæg eller øvrige typer af alternative energianlæg ikke benævnes som VE-anlæg.
VE-bekendtgørelsen (2021) fastlægger en række ordninger, som skal sikre accept og fremme af vedvarende energianlæg (VE-anlæg). De ordninger, der er relevante i denne sammenhæng, omhandler solenergianlæg og store vindmøller. Kommunerne har ikke hjemmel til at kræve en større økonomisk honorering af lokalsamfundene end det VE-bekendtgørelsen lægger op til. Det er derfor op til projektmagerne i de konkrete projekter at gå i dialog med lokalsamfundene om eventuel honorering for at lægge areal til et VE-anlæg.
Sol og vind er værdifulde ressourcer, som vi som samfund har brug for. Der er derfor også et stort fokus på, at de berørte lokalsamfund honoreres for at lægge jord og landskab til fremtidens energiproduktion. Det kan være i form af et økonomisk honorar til lokalsamfundet, udbud af ejerandele eller billigere strøm. Det kan også være ved, at anlæggene tilfører nye muligheder og faciliteter i området. Særligt de større solenergianlæg giver mulighed for at udforme multifunktionelle projekter, der kombinerer energiproduktion med for eksempel nye rekreative anlæg som stier, shelters med mere i den omkransende beplantning, skovrejsning eller naturgenopretning. Kommunen har alene hjemmel til at kræve merværdi i form af fysiske tilpasninger af projektet.
I forbindelse med ansøgningsrunder for vedvarende energiprojekter vil Esbjerg Kommune prioritere de indkomne forslag på baggrund af kommuneplanens retningslinjer. Her vil multifunktionelle projekter, der skaber merværdi for lokalsamfundene blive vægtet højt.
En eventuel økonomisk honorering af det eller de berørte lokalsamfund skal ske efter en gennemsigtig og retfærdig model. De der får den største påvirkning ved etablering af et VE-anlæg skal have den største honorering. I forbindelse med ansøgninger om konkrete VE-projekter forventes ansøger at redegøre for, hvordan projektet forventes at påvirke de nærmeste naboer og lokalsamfund.
VE 3: Lokalt forankret planlægning
Lokale initiativer til fælles solenergianlæg og vindmøller understøttes.
Lokalsamfundene inddrages i planlægningen for større vedvarende energianlæg.
Planlægning for vedvarende energianlæg skal være en transparent og gennemskuelig proces.
Lokal forankring og accept af vedvarende energianlæg (VE-anlæg) er væsentligt for at lykkes med den grønne omstilling. For at sikre en lokal forankring, arbejdes der med en bottom up tilgang til planlægningen for nye VE-anlæg.
Planlægningen for små og mellemstore solenergianlæg sker efter lokalt initiativ og ønske. Der lægges særligt vægt på at understøtte lokale initiativer til fælles anlæg med lokalt ejerskab. Initiativet understøttes gennem planlægning og sagsbehandling. Her er det det lokale initiativ og fælles ejerskab, der er bærende. De enkelte lokalsamfund opfordres til selv at byde ind med mulige områder til små eller mellemstore projekter.
Det store behov for vedvarende energi medfører, at den grønne omstilling ikke alene kan løses gennem mindre anlæg til lokal forsyning eller ved at etablere bygningsbaserede solenergiløsninger. Så selv om begge dele er noget, Esbjerg Kommune arbejder aktivt for at fremme, er der behov for også at etablere større vindmøller, større solenergianlæg eller en kombination af begge. Her vil det normalt ikke være muligt at basere planlægningen på lokale initiativer eller alene med et lokalt, juridisk ejerskab. Her skal det i stedet sikres, at lokalsamfundene inddrages i planlægningen og sikres mulighed for indflydelse på projektets placering og udformning.
I forhold til lovbundne afstandskrav m.m. er der begrænsede placeringsmuligheder for vindmølleprojekter og større solenergianlæg. Med det nuværende behov for nye vedvarende energianlæg, er der behov for at bringe flere af de mulige placeringer i spil. Der vil derfor være områder, hvor der er begrænset mulighed for at diskutere placering. Her inddrages lokalsamfundet i forhold til udformningen af anlægget. Særligt ved planlægning for solenergianlæg er der mulighed for at indtænke flere funktioner i samme område og dermed bidrage med noget positivt til lokalsamfundet.
Uanset størrelsen på det ønskede VE-anlæg, skal opstilleren gå i dialog med naboer og berørte lokalsamfund. Beslutningen om, hvem der er berørt af et konkret projekt træffes i samarbejde mellem opstiller, Esbjerg Kommune og lokalrådene eller anden lokal repræsentation tidligt i planlægningen. Esbjerg Kommune har i den forbindelse forpligtet sig til at sikre en proces, der fra start til slut er gennemskuelig og åben for naboer, berørte lokalsamfund og opstillere.
VE 4: Grøn pulje
Esbjerg Kommunes Byråd fastlægger kriterier for tildelingen af midler fra grøn pulje.
Kriterierne skal sikre, at midlerne kommer de berørte lokalsamfund til gode og skal fremme accepten af vedvarende energianlæg.
Grøn pulje er en lovbestemt støtteordning til fremme og accept af vedvarende energianlæg (VE-anlæg). Ordningen pålægger opstillerne af VE-anlæg at indbetale et beløb per opstillet MW til den kommune, hvor anlægget opstilles. Kommunen opretter og administrerer den pulje, hvor midlerne placeres, og gennem ansøgningsrunder kan borgere og foreninger søge om tilskud fra puljen. Hensigten med grøn pulje er, at midlerne fortrinsvis skal støtte projekter ansøgt af nære naboer til VE-anlæg samt grønne tiltag i kommunen. Betalingen af midlerne skal ske direkte fra opstiller til kommunen som en engangsbetaling efter nettilslutning.
Esbjerg Kommunes Byråd fastlægger i forbindelse med etablering af puljen en række kriterier for tildeling af puljens midler. Kriterierne skal sikre, at de borgere, der påvirkes mest af et kommende anlæg, er dem, der primært honoreres gennem puljen. Kriterierne skal desuden medvirke til gennemsigtighed i administration af ordningen.
VE 5: Ansøgningsrunder
Planlægning for større solenergianlæg og store vindmøller sker på baggrund af offentlige ansøgningsrunder.
Ansøgninger modtaget uden for ansøgningsrunder behandles ikke.
Igangsætning af planlægning for nye vedvarende energiprojekter (VE-projekter) sker på baggrund af offentlige ansøgningsrunder. Formålet med ansøgningsrunderne er:
- at sikre, forudsigelighed og indsigt for offentligheden i planlægningen,
- at give lige vilkår for ansøgerne,
- og at sikre en politisk afvejning af aktuelle projekter, så det sikres, at det er de bedste projekter, der arbejdes videre med.
Ansøgningsrunder annonceres på Esbjerg Kommunes hjemmeside med en ansøgningsfrist, formelle krav til ansøgningen og eventuelle vurderingskriterier.
Ansøgningsrunderne omfatter alle lokalplanpligtige VE-anlæg. I praksis vil det typisk betyde, at der skal ansøges om alle solenergianlæg større end én hektar, og alle vindmølleprojekter med vindmøller over 25 meter i totalhøjde.
På baggrund af ansøgningsrunden foretages der en politisk behandling og prioritering af de indkomne projekter, hvor det besluttes, hvilke projekter der skal arbejdes videre med. Herefter opstartes en egentlig planlægningsproces med kommuneplanændring, lokalplan og normalt også miljørapport og miljøkonsekvensrapport. Planlægningsprocessen omfatter inddragelse af lokalsamfund og lokalråd, samt flere høringer af de berørte naboer og lokalsamfund. Ansøgerne kan vælge at indlede en dialog med et lokalsamfund eller berørte naboer inden ansøgningsrunden.
Ved prioritering mellem indkomne projektforslag vægtes lokalforankring og realiserbarhed højt. At et projekt udvælges i en ansøgningsrunde, betyder ikke, at projektet er endeligt godkendt i den form, det er præsenteret i ansøgningen. I forbindelse med detailplanlægningen og miljøvurderingen skal det være muligt for det eller de berørte lokalsamfund at påvirke projektet, ligesom konkrete miljøundersøgelser kan vise et behov for at tilpasse projektet.
Ansøgninger modtaget uden for annoncerede ansøgningsrunder behandles ikke politisk, men henvises til næstkommende ansøgningsrunde.
VE 6: Samlokalisering af vindmøller og solenergianlæg
I planlægningen for konkrete vedvarende energianlæg skal det altid undersøges, om der er mulighed for at placere både solenergianlæg og vindmøller på det samme areal.
Areal er en knap ressource. Der er et stort behov for arealer til mange formål; byvækst, mere natur, skovrejsning, lavbundsjorde til vådområdeprojekter og landbrugsjord til produktion af fødevarer. Særligt solenergianlæg optager store arealer og det bør altid undersøges, om der det pågældende sted vil være mulighed for at placere solenergianlæg og vindmøller på det samme areal for at optimere udnyttelsen. Solenergi og vindenergi supplerer hinanden godt, da den ene type anlæg ofte producerer meget, når den anden type anlæg producerer mindre. Det er med til at give en mere stabil strømforsyning.
Der vil være steder, hvor en kombination ikke er mulig af forskellige grunde. Det kan eksempelvis være nærheden til boliger, hvor de lovbundne afstandskrav mellem vindmøller og boliger ikke muliggør samlokalisering.
Hensynet til eksempelvis fugles trækruter kan betyde, at en given lokalitet er egnet til solenergianlæg, men ikke til vindmøller. Der kan også være kulturmiljøer, hvor en særlig udskiftningsstruktur er det bærende element i landskabet. Her vil solenergianlæg med omkransende beplantning kunne udviske strukturen, mens vindmøller måske kan indpasses. Muligheden for samlokalisering af vindmøller og solenergianlæg vil derfor altid bero på en analyse af det konkrete areal.
VE 7: Fokus på genanvendelige materialer i VE-anlæg
Ved miljøvurdering af store vedvarende energianlæg stilles der krav til redegørelse for de anvendte materialers bæredygtighed, herunder muligheden for at genanvende materialerne.
Store vedvarende energianlæg (VE-anlæg) i form af større solenergiparker og vindmøller vil ofte kræve, at der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport, som danner grundlag for godkendelsen af projektet. I miljøkonsekvensrapporten beskrives de positive og negative miljømæssige konsekvenser ved projektet.
I Esbjerg Kommune stilles der krav om, at materialernes bæredygtighed også vurderes. Ved bæredygtighed forstås her økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.
VE 8: Genskin og refleksion
For at undgå genskinsgener skal VE-anlæg, uanset type og placering, antirefleksbehandles.
Ved etablering af VE-anlæg skal det sikres, at der ikke kan opstå væsentlige gener for omgivelserne som følge af genskin og refleksion.
Ved planlægning for og godkendelse af konkrete projekter med vedvarende energianlæg (VE-anlæg), stilles der krav om antirefleksbehandling af anlægget, hvis der er fare for genskinsgener for naboer og trafikanter. Det kan også være relevant for anlæg placeret tæt på Esbjerg lufthavn, hvor genskin kan genere flytrafikken.
Kravet om antirefleksbehandling gælder både solenergianlæg og vindmøller.
VE 9: Fjernelse af solenergianlæg og vindmøller
Der kan, udenfor vindmølleområder, gives mulighed for opsætning af enkeltstående husstandsvindmøller i umiddelbar tilknytning til fritliggende boliger i landzone.
Vindmøller og solenergianlæg med tilhørende driftsbygninger, hegn, fundamenter med videre fjernes uden udgift for det offentlige senest et år efter, at dets anvendelse er ophørt.
Alle typer af solenergianlæg og vindmøller skal nedtages uden udgifter for det offentlige, såfremt de ikke har produceret energi inden for det seneste år. Dette for at undgå, at udtjente tekniske anlæg står og skæmmer i landskabet.
Solenergianlæg
VE 10: Typer af solenergianlæg
Der skelnes mellem bygningsbaserede anlæg, små terrænbaserede anlæg og større terrænbaserede solenergianlæg.
Retningslinjerne for solenergianlæg knytter sig til typen af anlægget, der stilles op.
Solenergi er en vedvarende energikilde, og solenergianlæg bidrager dermed positivt til den grønne omstilling.
Solenergianlæg kan enten bestå af solfangere, der opvarmer vand eller anden væske, eller af solceller, som producerer strøm. Kommuneplanens retningslinjer for solenergianlæg omfatter både solfangere og solceller.
Lovgivningsmæssigt stilles der forskellige krav til solenergianlæg afhængigt af deres størrelse. Derudover kan der være planlægningsmæssige begrundelser for at stille større krav til meget store anlæg, fordi de optager en stor arealressource og potentielt kan blive en væsentlig barriere i landskabet.
Bygningsbaserede solenergianlæg er anlæg, der monteres på eksisterende eller nye bygninger.
Små terrænbaserede anlæg defineres som anlæg på mindre end en hektar inklusive hegn, afskærmende beplantning, teknikbokse med mere. Anlæg af denne størrelse vil ofte kræve en landzonetilladelse. Hvis anlægget forventes at udgøre en væsentlig ændring i det bestående miljø, kan det betyde, at der skal udarbejdes lokalplan, selv om anlægget er under én hektar.
Større terrænbaserede anlæg defineres som anlæg med en udbredelse på over én hektar inklusive hegn, interne køreveje, afskærmende beplantning, tekniske installationer med videre. Større terrænbaserede anlæg vil som udgangspunkt altid kræve, at området udlægges som teknisk anlæg i kommuneplanen, og at der udarbejdes en lokalplan. Ofte vil det konkrete projekt også skulle miljøvurderes.
Bygningsbaserede solenergianlæg
VE 11: Opsætning af solenergianlæg på bygninger
Solenergianlæg til forsyning af egen husstand eller virksomhed skal søges placeret på tagflader fremfor på terræn.
Opsætning af solenergianlæg på bygninger skal ske under hensyntagen til bygningens bevaringsværdi, udpegede kulturmiljøer samt beskyttede landskaber.
Bevaringsværdige bygninger med høj bevaringsværdi, der er beliggende i et kulturmiljø, skal friholdes for solenergianlæg.
Solenergianlæg placeret på bygninger har den fordel, at energien produceres der, hvor den skal bruges, og derfor ikke belaster det kollektive net. For at reducere arealforbruget til særligt solceller kan uudnyttede tagflader tages i anvendelse.
For at fastholde den kulturhistoriske og arkitektoniske værdi af bevaringsværdige og historiske bygninger, kan der som udgangspunkt ikke gives tilladelse til opsætning af solenergianlæg på bygninger i SAVE 1-3, der ligger inden for et udpeget kulturmiljø. SAVE 1-3 er den højeste kategorisering af bevaringsværdige bygninger. Disse bygninger har stor og afgørende betydning for de udpegede kulturmiljøer. Ved øvrige bevaringsværdige bygninger skal der ske en konkret vurdering med henblik på at sikre, at opsætningen ikke forringer bygningens bevaringsværdi.
Der vil som udgangspunkt ikke kunne opsættes solenergianlæg på ejendomme omfattet af en bevarende lokalplan eller deklaration.
Solenergianlæg på bygninger kan placeres, hvor de ikke har en væsentlig negativ påvirkning af henholdsvis bevaringsværdige landskaber, større sammenhængende landskaber og kulturmiljøer. Når anlægget er placeret i umiddelbar nærhed til disse udpegninger, og når anlægget forudsætter enten ændret planlægning eller en tilladelse, vil indvirkningen på områderne skulle vurderes særskilt.
VE 12: Udformning af solenergianlæg på bygninger
Solenergianlæg skal udformes og placeres, så det er foreneligt med bygningens arkitektur og udtryk. Solenergianlæg på bygninger skal derfor:
- opsættes i en samlet geometrisk form som et rektangel eller et kvadrat og bør samles på én tagflade.
- følge tagets hældning, medmindre det ikke kan ses fra det nære gadeplan. Solenergianlæg på faldt tag skal skjules bag murkronen.
- tilpasses tagfladens størrelse og placeres så et passende areal langs tagets kanter friholdes.
Stråtage, kviste og valme skal friholdes for solenergianlæg.
Retningslinjens krav til udformningen af solenergianlæg på bygninger gælder ikke for erhvervsbyggerier i erhvervsområder.
Ved montering af solenergianlæg skal der tages hensyn til bygningens geometri og arkitektoniske udtryk. Generelt gælder det, at det eftermonterede solenergianlæg skal tilføjes bygningen så diskret som muligt.
Ved at samle anlægget til en samlet enkel geometrisk form, med samme hældning som taget, sikres det, at anlægget ikke bliver for dominerende på tagfladen.
For bygninger med flade tage gælder det, at solenergianlæg kan etableres med en hældning, så længe det sikres, at det fra gadeniveau afskærmes af murkronen.
For at sikre at bygningens overordnede geometri ikke sløres, bør der ved tegl- og skifertage friholdes to rækker tagsten ved tagets top og bund, samt tre rækker tagsten langs tagets sider. På øvrige tage bør der være mindst 50 cm afstand til tagets top, bund og sider.
Eksempler på hensigtsmæssig placering af solenergianlæg på tage
Eksempler på uhensigtsmæssig placering af solenergianlæg på tage
Esbjerg Kommune arbejder for at sikre, at alle store, energiforbrugende bygninger får solenergianlæg på tagene. Det sker for at sikre en lokal energiforsyning, og reducere det samlede arealforbrug til solenergianlæg. Ved store energikrævende bygninger forstås her større erhvervsbyggerier, offentlige og almennyttige tilbud, idrætsfaciliteter og lignende.
Retningslinjen gælder ikke for opsætning af solceller i erhvervsområder.
Solenergianlæg på terræn
VE 13: Hegning af solenergianlæg
Ved hegning af solenergianlæg, skal hegnet placeres på indersiden af den afskærmende beplantning.
Hegn skal kunne skærmes visuelt af den afskærmende beplantning.
Trådhegn opleves som tekniske fremmedelementer i det åbne land. For at minimere den visuelle påvirkning fra anlægget, skal hegnet placeres mellem solenergianlægget og den afskærmende beplantning.
Der skal etableres så lave hegn som muligt, for at sikre, at den afskærmende beplantning dækker for hegnet i løbet af en kort årrække.
Retningslinjen gælder uanset anlæggets størrelse.
VE 14: Solpanelernes udformning
Solpaneler skal som udgangspunkt være med mørke kanter.
Solenergianlægget skal som udgangspunkt opstilles, så det danner et genkendeligt geometrisk mønster og med en tydelig afgrænsning.
Det skal tilstræbes, at solpanelerne opstilles, så overkanterne flugter og udgør en lige linje.
Der stilles krav til solenergianlæggets udformning og tilpasning til landskabet for at sikre, at anlægget opleves som en harmonisk helhed i landskabet, og dermed minimerer forstyrrelsen af det omkringliggende miljø og eventuelle naboer. Det betyder, at:
- solpanelerne i anlægget opføres med mørke rammer, medmindre det kan godtgøres, at lyse kanter ikke vil udgøre en forskel. Dette kan for eksempel være tilfældet ved mindre anlæg eller på lokaliteter med begrænset indsyn på grund af eksisterende læhegn i området.
- anlægget skal være ensartet, og formen på det skal være letopfattelig i landskabet.
- afslutningen af anlægget skal være jævn, det vil sige, at panelrækkerne som udgangspunkt skal være lige lange. Der kan være lokale forhold, der betinger en anden udformning.
Princip for opstilling af solpaneler i lige lange rækker
Hvis det er nødvendigt at lave udsparinger/huller, skal disse placeres og udformes med letopfattelige, geometriske former, så anlægget stadig har et harmonisk udtryk. Ved flere huller skal det tilstræbes, at der ikke er små partier af solpaneler ind imellem, men snarere, at hullerne er færre og større.
Princip for udsparing i solenergianlæg
Det skal tilstræbes, at panelrækkerne opstilles, så overkanten af panelerne i hver række flugter og danner en lige linje. Der må ikke opleves mange ’knæk’ i rækkerne, som virker forstyrrende, når man ser ind på anlægget. Der skal derfor kompenseres for mindre ujævnheder i terrænet ved at tilpasse højden på de stativer, som solpanelerne opstilles på. Da der er tale om midlertidige anlæg, skal tilpasningen som udgangspunkt ske gennem tilpasning af anlægget og ikke gennem terrænregulering.
Princip for opstilling af solpaneler med lige overligger
Retningslinjen gælder uanset solenergianlæggets størrelse.
VE 15: Placering i forhold til beboelse
Solenergianlæg skal placeres med en passende afstand til naboer.
Terrænbaserede solenergianlæg skal placeres, så de ikke omkranser landsbyer, sammenhængende bebyggelser eller fritliggende boliger i det åbne land.
Der skal holdes en passende afstand til beboelser. En passende afstand defineres på baggrund af en konkret og individuel vurdering af hvert enkelt projekt.
Ved placering af solenergianlæg, uanset type eller størrelse, skal det sikres, at landsbyer, sammenhængende bebyggelser eller fritliggende boliger i det åbne land ikke omkranses på flere sider af anlægget. Undtaget er ejendomme ejet af opstilleren af solenergianlægget.
Placeres der anlæg meget tæt på naboer eller på flere sider af naboer, forventes projektudvikler at indgå aftaler med pågældende naboer. Projektudvikler skal fremlægge dokumentation for indgåede aftaler.
Retningslinjen gælder uanset anlæggets størrelse.
VE 16: Små terrænbaserede solenergianlæg – valg af lokalitet
Små terrænbaserede solenergianlæg skal placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Anlæggene skal placeres på jævnt terræn.
Placering skal desuden ske under hensyn til påvirkningen af nærmiljøet herunder naboer, grundvand, natur, landskab, kulturmiljøer med videre.
Solenergianlæg kan placeres på lavbundsarealer, hvor det ikke er i strid med overordnede natur-, miljø- og landskabsinteresser.
Små terrænbaserede anlæg skal som udgangspunkt være til lokal forsyning.
Solenergianlæg påvirker oplevelsen af landskaber og byer. Ved at placere små terrænbaserede anlæg i tilknytning til bebyggelse, større tekniske anlæg eller infrastruktur minimeres den samlede visuelle påvirkning af det åbne land.
For yderligere at minimere den visuelle påvirkning, skal solenergianlæg placeres på jævnt terræn, da det gør anlægget mindre synligt for omgivelserne og højner muligheden for, at anlægget helt kan afskærmes med beplantning.
Ved placering af små terrænbaserede solenergianlæg skal det sikres, at der tages hensyn til naboerne og miljøet. Solenergianlæg kan have en indirekte gavnlig effekt for klimaet og for lokale natur- og miljøforhold. Det gælder eksempelvis, hvor konventionelt drevet landbrugsjord tages ud af omdrift, og arealerne under solenergianlægget afgræsses uden brug af gødskning og pesticider. Nogle typer af anlæg forudsætter overfladebehandling eller afvaskning med midler, der mistænkes for at kunne påvirke grundvandskvaliteten. Inden for indvindingsoplande til almene vandværker skal anlægget, og den efterfølgende drift, derfor opfylde en række miljøkrav.
Solenergianlæg skal placeres uden for bevaringsværdige landskaber. Inden for de øvrige landskabsbindinger skal der laves en konkret vurdering af om anlægget strider mod de hensyn, som bindingerne skal sikre.
Inden for de udpegede kulturmiljøer skal kulturmiljøets udpegningsgrundlag og værdisætning tages i betragtning, når det vurderes, om der kan opføres et mindre solenergianlæg. Kulturmiljøerne er beskrevet i Esbjerg Kommunes Kulturmiljøplan.
Arealer i det åbne land er en begrænset ressource, så der skal arbejdes multifunktionelt, hvor det er muligt. Mange lavbundsarealer vil i fremtiden blive taget ud af produktion af hensyn til natur, vandmiljø og klima. Hvor det er foreneligt med natur- og landskabshensyn, kan der opstilles solenergianlæg på lavbundsarealer. I så fald kræver det, at anlægget etableres på en måde, så det tåler en hævning af vandstanden.
Små terrænbaserede anlæg kan være et væsentlig skridt i en grøn omstilling af de mindre samfund. Set i forhold til det samlede kommunale behov for mere vedvarende energi betyder anlæg på under en hektar mindre. Når de små terrænbaserede anlæg prioriteres, sker det derfor med baggrund i et ønske om at sikre anlæg, der kan bidrage til en lokal forsyning. Det kan eksempelvis være gennem lokalt ejerskab, borgerenergifællesskaber eller lignende.
VE 17: Små terrænbaserede solenergianlæg – Tilpasning til lokaliteten
Små terrænbaserede solenergianlæg skal underordne sig områdets struktur og skala.
Anlæg skal afskærmes med en, for anlæggets størrelse, passende beplantning bestående af hjemmehørende arter.
Anlægget skal være lavere end højden på den naturligt forekommende beplantning i området.
Ved placering af små terrænbaserede solenergianlæg skal det sikres, at anlægget underordner sig områdets struktur og skala. Det er vigtigt for, at anlægget ikke kommer til at dominere i lokalområdet. Der vil i de kommende år skulle findes plads til mange hektar med solenergianlæg, og derfor skal det sikres, at de enkelte anlæg placeres hensigtsmæssigt og tilpasses omgivelserne uanset størrelsen på anlægget.
Terrænbaserede anlæg skal afskærmes med beplantning for at mindske indbliksgener og den samlede visuelle påvirkning af landskabet. Ved projektering af anlægget, er det derfor vigtigt at tage i betragtning, hvor høj en afskærmende beplantning må forventes at kunne blive på den givne lokalitet. Det er væsentligt for indpasningen, at solenergianlægget er lavere, end den i området naturligt forekommende vegetation.
Beplantningen skal være af en størrelse og karakter, der sikrer, at anlægget er afskærmet indenfor en rimelig tidshorisont. Ny beplantning skal bestå af hjemmehørende arter. Der kan efter en konkret vurdering stilles krav om indblanding af hurtigt voksende og ikke-løvfældende arter, der ikke er hjemmehørende for at sikre en hurtigt visuel afskærmning. Ved fravigelse af princippet om hjemmehørende arter skal det ske med arter af europæisk oprindelse. Ved godkendelse af et anlæg stilles der krav til, hvor hurtigt anlægget skal være helt skærmet af beplantningen.
På udvalgte steder kan terrænregulering i kombination med beplantning være nødvendigt, for at sikre en hensigtsmæssig afskærmning. Det kan eksempelvis være tilfældet nær Esbjerg Lufthavn, hvor etablering af beplantning med høje træer ikke er ønskeligt, da det tiltrækker fugle. Fugleflokke kan kollidere med fly og udgøre en fare for luftfartssikkerheden.
VE 18: Større terrænbaserede solenergianlæg
Der skal sikres areal til og udfoldelsesmuligheder for solenergianlæg.
Lokalplanpligtige solenergianlæg skal planlægges i områder til tekniske anlæg.
Større solenergianlæg fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
Solenergianlæg vil typisk være lokalplanpligtige, når arealbehovet overstiger en hektar. Afhængig af placeringen vil mindre anlæg, dog også kunne udgøre en væsentlig ændring i det bestående miljø, og vil dermed udløse et krav om lokalplanpligt. Lokalplanpligtige anlæg skal planlægges i område til teknisk anlæg med en reservation til solenergianlæg.
Der er i øjeblikket et enkelt solenergianlæg til kollektiv energiforsyning i Esbjerg Kommune. Det er et solvarmeanlæg, som er etableret i tilknytning til Gørding Varmeværk.
Byrådet besluttede i sommeren 2023 at arbejde med syv nye områder til VE, hvoraf der er mulighed for at opstille større solenergianlæg i seks af områderne. Der gennemføres en dialog- og projektudviklingsfase for hvert af projekterne, før der træffes beslutning om at igangsætte konkret planlægning for de enkelte projekter.
VE 19: Større terrænbaserede solenergianlæg– valg af lokalitet
Større terrænbaserede solenergianlæg skal placeres på jævnt terræn, og, i det omfang det er muligt, i tilknytning til eksisterende bebyggelse, større infrastrukturanlæg eller tekniske anlæg.
Placering skal ske under hensyntagen til eksisterende naturområder, miljøinteresser samt landskabelige og kulturhistoriske værdier.
Solenergianlæg kan placeres på lavbundsarealer, hvor det ikke er i strid med overordnede natur-, miljø- og landskabsinteresser.
Solenergianlæg i det åbne land skal placeres på jævnt terræn, da anlæg placeret på skrånende terræn vil være synligt over større afstande og dermed give flere indbliksgener. For at minimere den samlede landskabelige påvirkning skal større solenergianlæg søges placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse eller større tekniske anlæg. Eksisterende bebyggelse kan eksempelvis være erhvervsområder eller større landbrugsbyggerier. Ved større tekniske anlæg forstås eksempelvis biogasanlæg, transformatorstationer, store luftledningsanlæg eller infrastrukturanlæg som motorvejen. Langs vejene skal eventuelle byggelinjer respekteres.
Placering af større solenergianlæg skal ske uden for eksisterende naturområder. Det vil sige fredede områder, natura 2000-områder og områder beskyttet efter naturbeskyttelseslovens §3. Områder udlagt til grønt danmarkskort består udover eksisterende naturområder også af planlagte naturområder og forbindelser. Etablering af større solenergianlæg inden for grønt danmarkskort kræver en forudgående planproces, der skal vurdere, hvorvidt områdets anvendelse kan ændres til teknisk anlæg. Der skal i givet fald ske en samlet afvejning af interesser, og det skal undersøges, hvor der kan udlægges nyt grønt danmarkskort som erstatning for det, der ophæves. Eksisterende og planlagte naturområder udlagt som grønt danmarkskort kan indgå som faunapassager, vildtkorridorer og rekreative forbindelser gennem et større solenergianlæg. På den måde kan solenergianlæg bidrage til et multifunktionelt landskab.
Solenergianlæg tillades ikke i §3-beskyttet natur, men mindre §3-beskyttede arealer kan indgå i et samlet projekt, når det, gennem lokalplanlægningen og godkendelsen af det enkelte projekt, kan sikres, at der skabes den fornødne afstand til den beskyttede natur, og at den samlede naturkvalitet i området højnes.
Princip for placering af solenergianlæg i forhold til grønt danmarkskort og mindre naturområder
Etableringen af et større solenergianlæg vil altid ændre landskabets udtryk. Det er derfor særligt vigtigt, at landskabshensynet inddrages allerede ved udvælgelsen af lokaliteter til solenergianlæg. Ved varetagelsen af landskabsinteressen er udgangspunktet altid kommuneplanens landskabsbindinger samt landskabskarakterkortlægningen for Esbjerg Kommune. Solenergianlæg skal placeres udenfor de bevaringsværdige landskaber. Solenergianlæg skal som udgangspunkt placeres uden for de større sammenhængende landskaber. Planlægning for solenergianlæg inden for de større sammenhængende landskaber vil kræve en konkret vurdering af, om et anlæg det pågældende sted vil stride mod de hensyn som bindingerne skal varetage.
I forbindelse med detailplanlægningen for et konkret projekt vil der altid skulle laves en landskabsanalyse af området. Her er Esbjerg Kommunes karakterkortlægning udgangspunktet for en mere detaljeret analyse af lokaliteten. Større solenergianlæg bør placeres i landskaber, hvis skala modsvarer størrelsen på det ønskede anlæg, eller hvor landskabet er tilstrækkelig robust til at rumme anlægget. Det kan være i småskalalandskaber med en høj grad af beplantning.
Inden for de udpegede kulturmiljøer skal kulturmiljøets udpegningsgrundlag og værdisætning tages i betragtning, når det vurderes, om der kan opføres et større terrænbaseret solenergianlæg. Udpegningsgrundlaget findes i Esbjerg Kommunes Kulturmiljøplan. Kulturmiljøer, som er værdisat som havende høj, national værdi friholdes for opstilling af større solenergianlæg.
Større terrænbaserede solenergianlæg vurderes som udgangspunkt ikke at være forenelige med de udpegede kirkeomgivelser. Kirkeomgivelser skal beskytte ind- og udkig fra kirkerne. Der kan være lokale topografiske forhold, der gør, at solenergianlæg undtagelsesvist godt vil kunne indpasses inden for kirkeomgivelserne, fordi der er tale om anlæg med en meget begrænset højde.
Solenergianlæg kan have en indirekte gavnlig effekt for klimaet og for lokale natur- og miljøforhold. Det gælder eksempelvis, hvor konventionelt drevet landbrugsjord tages ud af omdrift, og arealerne under solenergianlægget afgræsses uden brug af gødskning og pesticider. Nogle typer af anlæg forudsætter overfladebehandling eller afvaskning med midler, der mistænkes for at kunne påvirke grundvandskvaliteten. Dette skal belyses nærmere i forbindelse med detailplanlægningen, men boringsnære beskyttelsesområder friholdes typisk for solenergianlæg.
Arealer i det åbne land er en begrænset ressource, så der skal arbejdes multifunktionelt, hvor det er muligt. Mange lavbundsarealer vil i fremtiden blive taget ud af produktion af hensyn til natur, vandmiljø og klima. Hvor det er foreneligt med natur- og landskabshensyn, kan der opstilles solenergianlæg på lavbundsarealer. I så fald kræver det, at anlægget etableres på en måde, så det tåler en hævning af vandstanden.
Opstilling af større solenergianlæg vil ofte ske på landbrugsjord, da der her er færrest konflikter med natur-, miljø- og landskabsinteresser. Landbrugsjord er dog også en begrænset ressource, og det skal derfor tilstræbes at placere større solenergianlæg på de dårligste boniteter. På grund af jordbundens meget komplekse sammensætning, vil det næppe være muligt helt at friholde gode dyrkningsjorde ved planlægning for store solenergianlæg.
I Esbjerg Kommune er der cirka 66,5 % landbrugsjord mod cirka 61 % på landsplan. Opstilles der 1600 ha solceller inklusiv beplantningsbælter m.m. vil det optage 2 % af Esbjerg Kommunes samlede areal og 3 % af Esbjerg Kommunes landbrugsareal.
Betydningen af, at der udtages landbrugsjord, bør belyses i forbindelse med miljøvurderingen af de konkrete projekter.
VE 20: Større terrænbaserede solenergianlæg – tilpasning til lokaliteten
Gennem lokalplanlægning skal der arbejdes med tilpasning af anlægget til lokaliteten, så gener for eventuelle naboer minimeres.
Planlægning for store terrænbaserede anlæg skal ske med fokus på områdets fremtidige struktur og funktion.
Større terrænbaserede solenergianlæg skal afskærmes med beplantning bestående primært af hjemmehørende arter.
Anlægget skal være lavere end den naturligt forekommende vegetation i området.
Ved planlægning for større hegnede solenergianlæg kan der stilles krav om passager.
På grund af tidligere tiders landboreformer er der spredt bebyggelse over alt i det åbne land. Større terrænbaserede solenergianlæg vil derfor ikke kunne placeres uden, at det kan ses fra en eller flere ejendomme. Ved at arbejde med udformningen og afskærmningen af anlægget gennem lokalplanlægning skal det sikres, at negative konsekvenser minimeres.
Større terrænbaserede solenergianlæg skal uanset størrelse tilpasses de stedgivne forhold, hvorfor der kan stilles krav om udformning, omfang, placering og afskærmende beplantning.
Store anlæg vil ofte bryde med områdets struktur og skala. Særligt hvis der er tale om store anlæg på mere end 50 hektar. Derfor skal planlægningen have fokus på områdets fremtidige struktur, skala og funktionalitet.
Større terrænbaserede solenergianlæg vil langt de fleste steder bryde med lokalområdets nuværende skala. Ved at arbejde med at nedbryde meget store anlæg i mindre dele, arbejde med indre skovbryn/læhegn, mindre beplantninger med videre, opleves anlægget i en skala, vi som mennesker bedre kan forholde os til.
I mange tilfælde vil store solenergianlæg også ændre strukturen og funktionen af landskabet. Ved at arbejde med rekreative forbindelser, vildtpassager, åbne naturområder eller mindre skovpartier kan det sikres, at landskabets økologiske funktion og rekreative værdi højnes i området. På samme måde skal planlægningen for det konkrete anlæg sikre, at der tages stilling til anvendelsen og driften af arealerne under solpanelerne.
Terrænbaserede anlæg skal afskærmes med beplantning for at mindske indbliksgener og den samlede visuelle påvirkning af landskabet. Ved projektering af anlægget, er det derfor vigtigt at tage i betragtning, hvor høj en afskærmende beplantning må forventes at kunne blive på den givne lokalitet. Det er væsentligt for indpasningen, at solenergianlægget er lavere, end den i området naturligt forekommende vegetation.
Den afskærmende beplantning skal som udgangspunkt være minimum seksrækket og skal bestå af hjemmehørende arter. Der kan efter en konkret vurdering stilles krav om indblanding af hurtigt voksende og ikke-løvfældende arter, der ikke er hjemmehørende for at sikre en hurtig visuel afskærmning. Ved fravigelse af princippet om hjemmehørende arter skal det ske med arter af europæisk oprindelse. Ved godkendelse af et anlæg stilles der krav til, hvor hurtigt anlægget skal være helt skærmet af beplantningen. På udvalgte steder kan terrænregulering i kombination med beplantning være nødvendigt, for at sikre en hensigtsmæssig afskærmning. Det kan eksempelvis være nær Esbjerg
Lufthavn, hvor etablering af beplantning med høje træer ikke er ønskeligt, da det tiltrækker fugle. Fugleflokke kan kollidere med fly og udgøre en fare for luftfartssikkerheden.
På udvalgte strækninger kan der gives mulighed for indkig til større terrænbaserede solenergianlæg, hvor det vurderes at have en brandingmæssig værdi. Det kan eksempelvis være fra en kortere strækning langs motorvejen eller ved en indfaldsvej til Esbjerg. Indblik til større solenergianlæg kan understøtte brandingen af Esbjerg som Energimetropol. Steder med indblik skal vælges med omhu og på baggrund af en udførlig landskabsanalyse. Der stilles større krav til det visuelle udtryk på et anlæg, hvor der skal gives mulighed for indblik.
Ved udvælgelse af strækninger uden afskærmende beplantning tages der særligt hensyn til naboer. Hensynet til naboer vægtes generelt højere end hensynet til forbipasserende trafikanter.
Kravet til afskærmende beplantning øger det samlede arealforbrug til solenergianlæg. Dels optager beplantningen i sig selv et areal, men der skal også sikres afstand mellem beplantningen og selve anlægget for at undgå skyggegener. Beplantningen vurderes dog at være afgørende for at minimere solenergianlæggenes visuelle påvirkning af naboer og landskab.
Store, hegnede anlæg vil udgøre en barriere i landskabet for både mennesker og dyr. Der kan derfor stilles krav om passager til gavn for vildtet og/eller den rekreative anvendelse af området. Passager kan være et effektivt greb i forhold til at sikre en mere multifunktionel arealanvendelse. Hvornår et anlæg er så stort, at der skal etableres passager, afhænger af det konkrete område.
Vindmøller
VE 21: Vindmølletyper
Vindmøller opdeles i henholdsvis små og store vindmølletyper.
Retningslinjerne for vindmøller knytter sig til den vindmølletype, der skal opsættes.
Vindenergi er en vedvarende energikilde, og vindmøller bidrager dermed positivt til den grønne omstilling.
Vindmøller opdeles i følgende typer:
- Små vindmøller dækker lovgivningsmæssigt over begreberne mikro- og minivindmøller samt husstandsvindmøller. I forhold til definition af de forskellige vindmølletyper har Miljøstyrelsen udarbejdet et vejledende notat med referencen j.nr. BLS-154-00001 revideret den 23. marts 2010.
- Mikrovindmøller er defineret som vindmøller med et rotorareal på under 1 m2, det vil sige, en rotordiameter på maksimalt 1,13 meter.
- Minivindmøller er defineret som vindmøller med et rotorareal over 1 m2 og under 5 m2, det vil sige, en rotordiameter mellem 1,13 meter og 2,52 meter.
- Husstandsvindmøller er defineret som vindmøller med en navhøjde på maksimalt 18 meter over terræn og en totalhøjde på maksimalt 25 meter, samt en rotordiameter på maksimalt 18 meter eller et rotorareal på mere end 5 m2.
- Store vindmøller er alle vindmøller over 25 meter totalhøjde, eller vindmøller med en rotordiameter på mere end 18 meter.
- Produktionsmøller er vindmøller, der opsættes som et vindkraftværk, det vil sige, et produktionsområde til strøm.
- Prototypemølle er den første, ikke seriefremstillede, vindmølle af en ny type.
- Serie 0-møller er den første, mindre produktionsserie af en ny vindmølletype.
- Forsøgsmøller er serie 0-møller eller vindmøller, der er prototypecertificeret eller ombygget til brug for forsøg i henhold til bekendtgørelse om teknisk godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling, opstilling, vedligeholdelse og service af vindmøller.
Der udvikles løbende nye typer af vindmøller og vindturbiner. De kan have et forskelligartet udseende og anvendelse. Er der tale om en maskine, der omdanner vindenergi til mekanisk eller elektrisk energi, kategoriseres det som en vindmølle, og er dermed omfattet af kommuneplanens retningslinjer herfor.
Små vindmøller
VE 22: Mini- og mikrovindmølle
Der kan opsættes mini- og mikromøller, hvis det kan godtgøres, at det ikke påvirker landskabelige, naturmæssige, rekreative, arkitektoniske eller kulturhistoriske værdier betydeligt.
Forudsætningen for, at der kan opsættes mini- og mikrovindmøller i et givent område er, at det ikke påvirker omgivelserne væsentligt. Når der søges om byggetilladelse eller landzonetilladelse, skal den konkrete placering derfor vurderes i forhold til landskabelige, naturmæssige, rekreative, arkitektoniske og kulturhistoriske værdier uanset om det er i land- eller byzone.
Mini- og mikromøller kan ikke opsættes i boligområder, da risikoen for støj og skyggegener hos naboer er for store. Områder, der i fremtiden skal rumme mulighed for mini- og mikromøller, skal lokalplanlægges, således at disse gener mindskes.
Mini- og mikrovindmøller kan være svære at forene med landskabsbeskyttelsen indenfor kystnærhedszonen og de udpegede landskaber (de bevaringsværdige landskaber og større sammenhængende landskaber).
VE 23: Opstilling af husstandsvindmøller
Der kan, udenfor vindmølleområder, gives mulighed for opsætning af enkeltstående husstandsvindmøller i umiddelbar tilknytning til fritliggende boliger i landzone.
Husstandsvindmøllen skal:
- være ejet af beboeren/beboerne i den fritliggende bolig ved hvilken den er opstillet i tilknytning til.
- opstilles minimum fire gange vindmøllehøjden fra nærmeste nabobeboelse.
Husstandsvindmøller er små vindmøller, der alene forsyner en enkelt ejendom med elektricitet og/eller varme.
Husstandsvindmøller kan opstilles udenfor de udpegede vindmølleområder ved fritliggende ejendomme i umiddelbar tilknytning til ejendommens øvrige bygninger. I umiddelbar tilknytning tolkes som regel til en maksimalafstand
mellem nærmeste bygning på den ejendom, husstandsvindmøllen, og vindmøllen på cirka 20 meter. Opstillingen forudsætter en landzonetilladelse fra kommunen.
Husstandsvindmøller er underlagt samme støjkrav som øvrige vindmøller, herunder også pligt til dokumentation af støjpåvirkning. Kommunen vil ved en ansøgning vurdere om vindmøllen kan indpasses i det aktuelle landskab, og om opstillingen er i overensstemmelse med det øvrige plangrundlag.
Husstandsvindmøller kan være svære at forene med landskabsbeskyttelsen indenfor kystnærhedszonen, de udpegede landskaber samt indenfor det grønne danmarkskort.
VE 24: Husstandsvindmøllens udseende
Der stilles krav til husstandsvindmøllers udseende og udformning for at de opleves harmoniske i landskabet, og i forhold til de væsentligt større store vindmøller.
Husstandsvindmøller skal:
- have en totalhøjde på under 25 m,
- dreje med uret set forfra,
- enten have en tre-bladet rotor eller en vertikal-akse,
- enten opstilles på rørtårn eller gittertårn,
- være uden barduner,
- have tårn og vinger i ensfarvede grå nuancer, og
- have overflader, der er udført i ikke-reflekterende materialer.
For at husstandsvindmøller opleves harmoniske i landskabet, skal der være en ensartethed og sammenhæng til de væsentligt større store vindmøller. Det er derfor nødvendigt med krav til husstandsvindmøllernes udseende og udformning.
Store vindmøller
VE 25: Vindmølleområde
Der skal sikres areal til og udfoldelsesmuligheder for vindmøller og dertil hørende tekniske installationer.
Der kan kun planlægges for, opstilles og udskiftes vindmøller med en totalhøjde over 25 meter indenfor de områder, der er udpeget til vindmølleområder.
Vindmølleområder fremgår af kommuneplankortet som en bestemmelse.
Der er udlagt tre vindmølleområder i kommuneplanen. Områderne er fuldt udnyttet. Hertil kommer elleve områder, hvor der i dag er opstillet en eller flere vindmøller, men hvor det ikke vil være muligt, at opstille nye møller, når de gamle er udtjente.
Af nedenstående tabel fremgår det, hvilke rammeområder, der er udlagt til vindmøller, hvor mange møller, der forventes at kunne blive opstillet i de enkelte områder, og hvor høje de forventes at blive. Det forventede fremtidige antal møller, og den forventede fremtidige totalhøjde er baseret på en vurdering af området størrelse, afstanden til beboelse og landskabets robusthed. I forbindelse med udarbejdelsen af en miljøkonsekvensrapport og en lokalplan for et konkret projekt, vil det blive klarlagt præcist, hvor mange møller det enkelte område kan rumme.
Navn | Ramme-nummer | Antal møller Nuværende / fremtidigt |
Totalhøjde (m) Nuværende / fremtidigt |
Måde | 11-030-091 11-030-071 |
4/4 | 200/200 |
Tjæreborg Enge | 12-030-100 12-030-101 |
8/6 | 97-100/130 |
Krogsgård Mark | 11-030-160 12-030-130 |
3/3 | 67,5-69/100 |
Byrådet besluttede i sommeren 2023 at arbejde med syv nye områder til VE, hvoraf der er mulighed for at opstille vindmøller i fire af områderne. Der gennemføres en dialog- og projektudviklingsfase for hvert af projekterne, før der træffes beslutning om at igangsætte konkret planlægning for de enkelte projekter.
VE 26: Store vindmøller - valg af lokalitet
Vindmøller skal i videst muligt omfang placeres i områder, hvor der i forvejen er store tekniske anlæg og infrastrukturanlæg.
Arealer med væsentlige naturmæssige, kulturhistoriske og landskabelige interesser skal friholdes for vindmøller.
Ved opstilling af vindmøller skal afstandskrav til nabobeboelse, tekniske anlæg og infrastruktur overholdes. Der foretages en tidlig høring af potentielt berørte myndigheder.
Moderne vindmøller er høje og kan ses over store afstande. Vindmøllerne er et kendt element i det danske landskab, men de kan også give landskabet et mere teknisk præg. For at minimere den samlede påvirkning af naboer, lokalsamfund og landskaber skal vindmøller søges placeret i nærheden af eksisterende tekniske anlæg og store infrastrukturanlæg. Det kan eksempelvis være biogasanlæg, store luftledningstracéer og motorvejen. Mange menneskers oplevelse af landskabet foregår fra motorvejen og andre større veje. Dette oplevelsesaspekt indgår i overvejelserne forud for en motorvejsplacering. Planlægning for vindmøller skal derfor også her ske med omtanke. Generelt vægtes hensynet til naboer højere end hensynet til forbipasserende.
De væsentligste naturinteresser er knyttet til Natura 2000-områderne, de fredede områder og områder beskyttet efter naturbeskyttelseslovens §3. Her kan der ikke opstilles vindmøller. Udover de beskyttede naturområder, er der med grønt danmarkskort planlagt for nye naturområder, der skal bidrage til at udvide og binde eksisterende natur bedre sammen. Grønt danmarkskort friholdes som udgangspunkt for vindmøller. Planlægning for vindmøller indenfor grønt danmarkskort kræver en ændring i kommuneplanen. Der skal i givet fald ske en samlet afvejning af interesser og det skal undersøges, hvor der kan udlægges nyt grønt danmarkskort som erstatning for det, der ophæves.
Kommuneplanen rummer to typer af landskabsbindinger, hvoraf de bevaringsværdige landskaber er de bedst beskyttede. Inden for de bevaringsværdige landskaber og de større sammenhængende landskaber, kan der som udgangspunkt ikke opstilles vindmøller. Det betyder blandt andet, at marsken og områderne langs de store vandløb i kommunen friholdes for vindmøller. Karakterkortlægningen er et godt udgangspunkt for vurderingen af et landskabs sårbarhed. Vindmøller bør fortrinsvis placeres i mellem- og storskalalandskaber, der kan karakteriseres som robuste.
Inden for de udpegede kulturmiljøer skal kulturmiljøets udpegningsgrundlag og vurdering tages i betragtning, når det vurderes, om der kan opføres vindmøller. Kulturmiljøerne er beskrevet i Esbjerg Kommunes Kulturmiljøplan. Kulturmiljøer, som er værdisat som havende høj, national værdi, friholdes for vindmøller.
De udpegede kirkeomgivelser skal beskytte ind- og udkig fra kirkerne. Kirkeomgivelserne skal som udgangspunkt friholdes for vindmøller. Ved placering af vindmøller i nærheden af kirker, stilles der krav om visualiseringer.
Lovgivningen fastsætter et afstandskrav på minimum fire gange møllens totalhøjde til nærmeste beboelse. Totalhøjden måles fra møllens bund til vingespids, når spidsen er højest over terræn. Medejere af vindmøllen er undtaget fra dette afstandskrav. Kommunen har ikke hjemmel til at fastsætte generelle retningslinjer, der øger afstandskravet.
I forbindelse med planlægning for nye vindmølleområder er der en lang række tekniske hensyn til andre tekniske installationer, der skal varetages. Det sker i forbindelse med, at der udlægges nye vindmølleområder i kommuneplanen.
Ledningsejere til naturgas- og olietransmissionsledninger skal høres, hvis der planlægges for vindmøller under seks gange vindmøllehøjden fra en sådan ledning. Dette skyldes blandt andet risikoen for lynnedslag i vindmøllen og havari af vindmøllen. Af samme grund bør vindmøllerne placeres væk fra luftledninger, større veje og jernbaner. Vindmøller placeres således som udgangspunkt minimum en gange totalhøjden fra luftledningernes respektafstand.
Deklarationsarealer omkring Energinets el-kabelanlæg (jordkabler), og en bufferzone på 50 meter omkring disse, skal friholdes for vindmøller, da der kan ske skader på nærvedliggende jordkabler ved lynnedslag i vindmøllen.
For at sikre en sikker afvikling af skibstrafikken er det vigtigt, at vindmøller ikke skygger for sømærker. Søfartsstyrelsen skal derfor høres ved planlægning af vindmøller indenfor kystnærhedszonen.
Vindmøller kan påvirke Forsvarets skyde- og øvelsesterræner samt Forsvarets radaranlæg. Der foretages derfor en høring af Forsvaret tidligt i processen.
Vindmøller må ikke opstilles, hvor de kan udgøre en fare for lufttrafikken. Esbjerg lufthavn inddrages derfor tidligt i planlægningen ligesom Naviair høres i forhold til påvirkningen af radarer på Esbjerg Lufthavn.
Af sikkerhedsmæssige grunde skal vindmøller placeres med en passende afstand til overordnede veje og jernbaner. Ved en afstand til overordnede veje og jernbaner på mere end 1,7 gange mølles totalhøjde eller mere end 250 meter, vurderes der ikke at være nogle sikkerhedsmæssige problemer ved at opstille vindmøller. I zonen mellem 1 og 1,7 gange møllehøjden kan der være sikkerhedsmæssige spørgsmål, som skal afklares. Vindmøllerne kan placeres i denne zone, medmindre vejmyndigheden eller Banedanmark kan komme med en specifik begrundelse for, hvorfor den påtænkte placering er problematisk.
Når der udarbejdes lokalplan og eventuelt miljørapport, skal det sikres, at også etableringsfasen kan gennemføres uden væsentlig gene og risiko for ovenstående anlæg.
VE 27: Store vindmøller – tilpasning til lokaliteten
Vindmøllerne inden for et vindmølleområde skal være ensartede.
Vindmøllerne i et vindmølleområde skal rotere synkront.
Store vindmøller skal som udgangspunkt:
- have tre-bladet rotor, dreje med uret set forfra, have en ikke-dominerende nacelle i forhold til den øvrige konstruktion,
- have tårn og vinger i ensfarvede grå nuancer, have overflader, der er udført i ikke-reflekterende materialer, og opstilles på rørtårne.
- Vindmøller skal opstilles i et letopfatteligt geometrisk mønster.
Vindmøllens størrelse skal afstemmes med lokaliteten og de stedgivne skalaforhold. Udgangspunktet er, at der skal opstilles så effektive møller som muligt på den valgte lokalitet.
Muligheder for radarstyret lysmarkering skal undersøges i de konkrete projekter.
Ingen naboer må udsættes for mere end 10 timers skyggekast årligt.
For at den enkelte vindmølle opleves harmonisk er det vigtigt, at vindmøllerne opføres, så de er så rolige som muligt i deres udtryk. Det er vigtigt for oplevelsen, at vindmøllerne ligner de vindmøller, som normalt optræder i landskabet. Ved at synkronisere vingernes rotationer inden for et vindmølleområde, opleves vindmøllerne mere rolige og harmoniske.
Vindmøller skal som udgangspunkt være i farven RAL-7035.
Der laves løbende forsøg med vindmøller for at optimere dem i forhold til støj, refleksion, lysgener, risiko for kollision med trækfugle med videre. Såfremt der er fagligt belæg for at arbejde med alternative udformninger af møllerne kan dette ske i lokalplanen. Baggrunden for at afvige fra retningslinjens udgangspunkt bør belyses i en miljøkonsekvensrapport.
Langt de fleste steder vil en moderne vindmølle på mellem 150 og 200 meter i totalhøjde bryde med landskabets skala. Som udgangspunkt bør der kun placeres vindmøller i mellem- til storskalalandskaber, der kan karakteriseres som overvejende robuste. Der er en markant effektforøgelse per mølle, når man går fra en totalhøjde på eksempelvis 120 meter til 180 meter. Udgangspunktet er derfor, at der skal opstilles så effektive møller som muligt på den givne lokalitet. Det sikrer, at der ikke skal findes plads til flere møller end højest nødvenligt.
Af hensyn til luftfartssikkerheden stilles der krav om, at høje vindmøller skal markeres med lys. I hvert enkelt projekt skal det undersøges, om der kan gives tilladelse til brug af radarstyret lys, som kun tænder, når der er fly eller helikoptere i nærheden.
Miljøstyrelsen anbefaler, at naboejendomme maksimalt udsættes for skyggekast i 10 timer årligt, beregnet som reel skyggetid. Der stilles derfor krav om, at skyggetiden beregnes for hver enkelt ejendom, og at vindmøllens drift programmeres, så dette overholdes.
VE 28: Udskiftning af eksisterende vindmøller (repowering)
Hvor det er teknisk muligt, kan udtjente vindmøller erstattes af nye og mere effektive møller.
Udskiftning af eksisterende, ældre møller med nye og mere effektive møller kaldes repowering.
Ved udgangen af januar måned 2022 stod der 53 vindmøller i Esbjerg Kommune, der er større end husstandsvindmøller, det vil sige over 25 meter i totalhøjde. Af de 53 vindmøller er det kun 21, der har en installeret effekt på mere end 1 MW, og 45 af møllerne er 20 år eller ældre. Mange af de eksisterende møller må derfor formodes at være udtjente i løbet af få år.
Fordelene ved at genbruge de samme lokaliteter til nye møller er, at der her allerede er en påvirkning af nærmiljøet. Perspektivet i repowering skal være, at vi samlet set får færre, men større og mere effektive møller placeret i landskabet.
Repowering er dog langt fra en mulighed alle de steder, hvor der i dag står vindmøller. Møllerne er blevet større, og afstandskrav til boliger og støjkrav er blevet skærpede siden mange af de eksisterende møller er sat op. Mange steder vil de ældre møller derfor ikke kunne udskiftes med nutidens større møller. Det kan på de konkrete lokaliteter undersøges, om der i stedet kan opstilles solenergianlæg.
Repowering er kun en mulighed, hvor der faktisk er tale om udtjente vindmøller. I forbindelse med repowering skal projektmager derfor godtgøre, at vindmøllerne reelt er udtjente, og at det ikke blot vil være økonomisk, men også samfundsmæssigt og miljømæssigt bæredygtigt at udskifte dem.
Ved planlægning for opstilling af vindmøller, skal der tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Ved udskiftning af vindmøller skal der tages samme hensyn til omgivelserne som ved nyanlæg.
Ved udskiftning eller renovering af nacelle, udskiftning til anden vingetype, udskiftning/renovering af tårn, samt større renoveringer af vindmøllen, skal kommunen underrettes, og der skal tages stilling til om ændringen er omfattet af VVM-bekendtgørelsens bilag 2 pkt. 13. Såfremt ændringen kan medføre en øget støjudsendelse, skal der indgives støjanmeldelse i henhold til § 8 i bekendtgørelsen om støj fra vindmøller.
VE 29: Forsøg med vindmøller
Der kan opstilles forsøgsvindmøller efter forudgående udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport. Vindmøllerne skal i videst muligt omfang ligne hinanden med hensyn til højde, navhøjde, rotordiameter og tårnets udformning.
Forudsætningen for at der kan udvikles mere effektive møller, der producerer mere strøm samtidig med, at de medfører færre gener, er, at der løbende kan udføres forsøg med vindmøller.
De løbende forsøg med vindmøller skal optimere dem i forhold til effektivitet, støj, refleksion, lysgener, risiko for kollision med trækfugle med videre. For at give mulighed for at udvikle sådanne nye tekniske aspekter omkring vindmøller, er det nødvendigt med vindmølleområder, hvor disse nye teknikker kan afprøves. Ofte vil disse nye teknikker give en mindre miljøpåvirkning fx udvikling af nye tårntyper, der ikke er så transporttunge, brug af mindre lys til lysmarkering på vingerne, uden at gå på kompromis med flysikkerhed, eller nye vingetyper, der ikke støjer så meget som ældre typer.
Områder med forsøgsmøller kan af samme grund indeholde møller, der er i gang med forskellige typer af forsøg, hvilket betyder, at deres udtryk kan være forskellig fra hinanden indenfor det samme vindmølleområde. Det tilstræbes dog, at vindmøllerne så vidt muligt ligner hinanden med hensyn til højde, navhøjde, rotordiameter og tårnets udformning.
Udviklingen betyder også, at effekten af de møller, der opstilles som havvindmøller, øges. Dermed falder det samlede behov for landbaserede vindmøller.
Ved placeringen af forsøgsmøller på land vægtes tilgængeligheden. Det skal være let at komme til møllerne for løbende at kunne udskifte og ændre de elementer, der ønskes afprøvet. For de medarbejdere, som skal installere og teste nye komponenter på møllerne, kan der være et sikkerhedsmæssigt aspekt i at placere forsøgsmøllerne på land. Da der skal udføres forsøg med møllerne, kan der være behov for at opsætte ekstra master, etablere mere permanente adgangsveje med videre i området omkring forsøgsmøllerne.
Udpegning af områder til forsøgsmøller sker inden for de samme retningslinjer som udpegning af områder til vindmøller.
De særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til opstilling af forsøgsmøller, skal belyses i en miljøkonsekvensrapport.